0 hozzászólás

DiRT Rally előzetes – kilinccsel előre az élet is szebb

szerző : dátum : 2015. november 18.
 

Oszd meg, mi majd uralkodunk helyetted :Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on TumblrEmail this to someone

Nagyon örülök, hogy a Showdown nevű akármi után visszatérhetünk az igazi raliversenyzéshez az új Dirtben, bár azon nem sikerült túllépnem, hogy ennek megerősítéseként külön Rally címet is kapott a játék – de ki tudja, talán a következő F1-ből is F1 Racinget csinál a Codemasters, csak hogy biztosra menjenek.

Na jó, azért a Rally tényleg sokkal ralibb a Showdown előtti három résznél is. A szokásos easy, normal, hard választás helyett egy egész monitort kitöltő „űrlap” fogad a játék indításakor, ahol teljesen testre szabhatjuk az autóktól független, általános beállításokat: a manuális váltás mellett variálhatjuk például a kipörgés- és blokkolásgátló erősségét, vagy az úttartás-segítőt, bekapcsolhatunk rajtautomatikát. Letilthatjuk továbbá a külső nézeteket, ahogy a HUD-ot is, és mindezek nem csak a realitás felé közelítik a játékot, de a nehezebb beállításokkal pár százaléknyival nagyobb összegeket nyerhetünk a versenyeken.

dirt_rally_elozetes_01

Pár bajnokság után, elég tapasztalattal a hátunk mögött már mélyen beletúrhatunk az aktuális autónk konfigurálásába is a futamok között. Aki kevésbé ért a részletekhez, vagy csak simán nem akar velük babrálni, az egyedi csúszkákon lőheti be például a felfüggesztés keménységét vagy a váltó áttételét. Részletes nézetben viszont előbbinél állíthatunk a felfüggesztés magasságán, a rugóerőkön, a kerekek összetartásán és dőlésén (persze tengelyenként), utóbbinál pedig az egyes fokozatok időzítésén, tehát mindenki tudásának és kedvének megfelelően készülhet fel egy futamra. Az hiányzik, hogy ezek a részletek nincsenek illusztrálva, mint például a Gran Turismoban, csak szövegesen ismertetve, ami a beállításhoz tökéletesen elég, de érdekes lenne látni (főleg azoknak, aki nem ismeri az autók felépítését), hogy mi változik a csúszkák tologatásakor.

dirt_rally_elozetes_02

A versenyekre autó mellé csapatot is össze kell rakni, ez az induló büdzséből csak egy csapatfőnököt jelent, aki mindenhez ért egy kicsit. Valamivel több pénz összeautózása után külön mérnököket is felvehetünk, akár az autó egyes részeire specializálva, szóval, ha valaki szeret sokat ütközni, annak érdemes a kasztni javításában jártas kollegát felvenni. A jobb mérnökök többe kerülnek, de lehet a szerződés hosszával is játszani – oda kell figyelni viszont, hogyha az verseny közben jár le, akkor a maradék futamokon bajban lehetünk.

A pályák közötti javítás időbe kerül, 30 perc jár alapból, amit túlléphetünk, de a plusz hozzáadódik a versenyek összidejéhez. Ez nem annyira vészes, mint ahogy hangzik, mert viszonylag tiszta futamonként minden részegységnél maximum 5-10%-os romlást láthatunk, és a program ad is egy tippet, hogy mi fér bele a félórás munkába. El lehet játszani ezzel is, fel lehet húzni például a fékeket és a motort 98%-ra, a kasztnit meg lehet hagyni 94%-on, az kevesebb vizet zavar. Tapasztalat szerzésével ráadásul a csapatunk is gyorsabban fog dolgozni.

A már említett zsebpénzünk a játék kezdetekor csak egy hatvanas évekbeli Minire vagy Alfára elég, ami elég lassú ahhoz, hogy ne szálljunk el vele a kanyarokban (bár tény, a fék is ugyanolyan rossz). Billentyűzettel kezdtem a próbát, esélytelen volt, majdnem 10 percbe telt mire végigértem a pályán az addigra teljesen leamortizált kocsimmal. Olyan érzésem volt, mintha a balra-jobbra irány lenyomásakor azonnal végállásba ugrana a kerék is, nem pedig fokozatosan, mialatt nyomva tartom, ráadásul a kamera is nagyon dülöngél. Ez azonnali korrigálásra késztet és emiatt iszonyatos kilengésbe kezdtem minden egyes kanyarból kijövet, ami csakis analóg beviteli eszközzel védhető ki.

Szerencsére volt is kéznél egy PS4-es Dualshock 4 kontroller, amivel összehasonlíthatatlanul jobb és élvezhetőbb lett a vezetés, de ennél is olyan érzésem volt, mintha az analóg kar végállásba jutásánál hirtelen az első kerekek is végállásba repültek volna a maradék útjukon. Beállítható egyébként minden tengelyre a holtjáték, szaturáció stb., és force feedback is van. A játék egyelőre nem támogatja teljes körűen a Sony új kontrollerét, és ez meg is látszott, mert a ravaszokat sima gombnak érzékelte, és rezgés sem volt.

dirt_rally_elozetes_10

Lehet, hogy csak én vagyok béna és bátortalan, de egyébként kontrollerrel is megszenvedtem a bajnokságokat. Úgy tűnt nekem, hogy aszfaltos utak kivételével minden felületen sokkal jobb időket autóznak a gépi ellenfelek; az hagyján, hogy dobogóról gyakran lecsúsztam, de nem másodpercekkel, hanem percekkel, ami azért 5-7 perces futamokon eléggé lelombozta a sikerélményem. Hosszútávon legalább a pontversenyben van esélyünk, mert bár általában az első két helyezett fixen hozta a pozícióját mindig, a bronzérmet el lehet csípni a 3. és 4. helyek között lébecolva is.

Érdemes szépen vezetni, mert egy visszahozhatatlan bukással az adott helyszín maradék futamainak lőttek, ezt túlzásnak tartom, cserébe egy kis pénzlevonásban benne lennék, ugyanúgy, mint a verseny újrakezdésénél vagy az automatikus defektjavításnál. Lehet, hogy épp emiatt csúszunk le a dobogóról, és így kezdhetünk újra egy 5 helyszínes, egyenként 4-5 futamos bajnokságot, ami legalább másfél-két órányi vezetést jelent.

dirt_rally_elozetes_09

A futamok hosszúak és kemények, de a pályák izgalmasak és szépek. Egészen a 2010-es szériáig választhatunk a kategóriákból, persze a szokásos Subaruk és Mitsubishik is itt vannak az Audi Quattroval egyetemben. Az autók részletesen kidolgozottak, szépek a nagyfelbontású textúrák, az erdők sűrűk, a nézők, helikopterek és drónok kellemes pluszt adnak a csapatás közben. Nagyon klasszul skálázhatóak a grafikai beállítások, így régi gépekből is kihozható bőven 30 feletti fps, viszont gyakran ugrál, és a pályák erőigénye is eltérő, ezért a megjelenéskor én örülnék még egy fps limiternek vagy jobb optimalizálásnak.

Az új Dirt Rally tehát a Dirt széria előtti részeket idézi vissza, ez semmiképp sem egy Need for Speed vagy Driveclub, karaktere és nehézsége miatt tehát nem szabad leszólni. Főleg a kihívásra vágyó, a beállításokkal szívesen eljátszadozó embereknek fog tetszeni, aki csak vakon belepróbál, mint az eddigi részekbe, az hamar megunhatja. Azoknak a kedvéért viszont, akik számítanak a nehézségre, de kedvenc autóik és lényegében a játék hiánypótló jellege miatt szeretnének vele játszani, lehetne még itt-ott egy kis engedményt tenni (főleg a gépi időeredményeknél). Mondanám, hogy irány a multi, mert ott mindenki ugyanannyira szív, de ott is tuti mindig lesz pár tizenéves ázsiai srác, aki porba aláz.