7 hozzászólás

A játékélmény platformfüggetlen, a butaság nem az

szerző : dátum : 2016. február 17.
 

Oszd meg, mi majd uralkodunk helyetted :Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on TumblrEmail this to someone

Olyan világban élünk, ahol lenézik az embert azért, mert máshogy gondolkodik. Ez ugyanúgy igaz a videojátékokra is, mint a zenére, filmekre, vagy a politikára.

Ha egy játék kapcsán megindul a vita, biztosak lehetünk benne, hogy jönnek az egyes platformok elkötelezett, elvakult, vagy szimplán csak idióta hívei, akik megpróbálják elmagyarázni, miért is komplett hülye valaki azért, mert a) kiad egy csomó pénzt, hogy PC-n, alig szebb grafikával élvezze a játékokat, esetleg b) vesz egy PS4-et, hogy képregényt bámulhasson PC-n 5 évvel ezelőtti grafikával, vagy talán c) vesz egy Xbox One-t, hogy mindezt még alacsonyabb felbontásban is tegye.

Lassan jöhetne már valaki, hogy az asztalra csapjon. De persze az örök mondás itt is áll, vagyis a népnek csak cirkusz, és kenyér kell. A cirkuszt értelemszerűen az olyan hírek adják, amikkel az egyes lapok megpróbálják egymásnak ugrasztani az egyes játékok, vagy épp platformok rajongóit. Sajnos amíg ezeknek az anyagoknak a játékosok részéről hírértékük van, addig semmi sem fog változni.

kep_a_jatekelmeny_platformfuggetlen_01

A játékélménynek nem platformfüggetlennek kellene lennie? A probléma a gondolkodásunkkal van. Ha valaki azt képzeli, hogy ha ő PC-n, PS4-en, vagy Xbox One-on játszik, és ezáltal különb mint mások, akkor ott komoly problémák vannak. De persze pont az ilyen gondolkodással bíró emberekkel nem lehet értelmesen beszélni, vagy hatni rájuk, mert a meggyőződésük szerint ők tökéletesek, és egyébként is nekik van igazuk, más véleménye nem igazán számít. Sajnos nálunk is született jó pár komment hasonló hangnemben, az egyik kedvenc hozzászólásunk így kezdődött: “Először is szeretném leszögezni, hogy senki véleménye nem érdekel a sajátomon kívül!

De hova tovább, merre vezet ez az egész? Mikor fordul át a játékipar egymás köpködésébe? Lassan igen nehéz civilizáltan tartani a beszélgetéseket, hiszen mindenkinek van – határozott, csőlátásba hajló – véleménye, és ezt nem rest megosztani másokkal, még akkor is, ha egyébként a véleménye nem is igazán vélemény, sokkal inkább ócsárolás, a másik lenézése a gondolkodása miatt.

kep_a_jatekelmeny_platformfuggetlen_02

A videojátékos keresztesháború az orrunk előtt zajlik. A hangoskodók azt hiszi magukról, hogy ők a keresztes lovagok, és meg is indították a hadjáratukat a Szentföld felé, amit a terveik szerint vissza kívánnak foglalni a pénzéhes kiadóktól, a mobilon játszóktól, a DLC-ket vásárlóktól, a mikrotranzakciókra pénzt költőktől, és bárkitől, aki nem úgy gondolkodik, mint ők, és “aki miatt a játékipar ott tart, ahol”.

Ma, 2016-ban ott tartunk, hogy a PC-sek osztják minden létező fórumon a PS4-eseket és az Xbox One-osokat, majd a PS4-esek mennek osztani az Xbox One-osokat, aztán pedig jönnek az Xbox One tulajok, hogy valamiféle indokot előhúzva leszólhassák a PS4-eseket és a PC-seket.

kep_a_jatekelmeny_platformfuggetlen_03

A probléma nem az, hogy nem ért mindenki egyet, mielőtt félreértenétek. Az szuper, ha különböző vélemények ütköznek egy minden felet érdeklő kérdés kapcsán. De az nem szuper, ha a véleményütköztetés egyszerű szájkaratébe csap át, amiben nem is a másik fél meggyőzése a cél, mert az lehetetlen, hanem a saját döntésünk helyességének alátámasztása, és a vélt felsőbbrendűségünk hangoztatása.

Mennyivel jobb érzés egy olyan platformot birtokolni, amire háromszor több konzol exkluzív játék jelenik meg, nem? Máris úgy fest, jobban megérte a kiadott 120 000 forint, hiszen háromszor több játékkal lehet játszani, mint a másik platformon. És ez akkor is jobb érzés, ha egyébként pont ugyanazokkal a multiplatform játékokkal játszik az illető, mint mindenki más PC-n, és PS4-en.

kep_a_jatekelmeny_platformfuggetlen_04

Az is mennyivel jobb érzés, hogy 900p helyett a játékokat 1080p-ben lehet élvezni. Hiszen 1080p alatt nincs is élet. Kivéve persze akkor, ha a játék a mi választott platformunkon 900p, és a másikon pedig csak 720p, akkor tökéletes a 900p is, sőt, akkor nyilvánvalóan az a legjobb, és aki 900p alatt játszik, azzal komoly bajok vannak.

De persze a legjobb érzés mindent 1080@60-ban játszani. Elvégre a játékélmény nagyban függ a felbontástól, és a játék sebességétől. Még ez utóbbival egyet is lehetne érteni, hiszen ha egy játék akad, az nem jó élmény, ugyanakkor a jelenlegi generáció kezdetéig senkinek sem volt gondja azzal, ha egy konzolos játék nem 60 fps-sel futott, vagy épp nem 1080p-ben. Széles mosollyal az arcon játszottunk a 720p-s, vagy ennél is alacsonyabb felbontásban futó játékokkal 30 fps-sel, és jól szórakoztunk.

kep_a_jatekelmeny_platformfuggetlen_05

A PC-sek sem mentek oda az éppen aktuális konzol exkluzív játékhoz azt hangoztatni, hogy bárki, aki full HD felbontás, és 60 fps alatt játszik, az a játékipar rákfenéje. Ám a jelenlegi generációval minden megváltozott, hirtelen a technika sokkal többet számít, mint a játék, és ez igencsak unalmas már.

Manapság egyeseknek nem az nyújtja az élményt, hogy egy játékkal játszanak, hanem az, hogyan tudják leszólni a másik platformját, a másik által játszott játékot. És ez igencsak szomorú. Degenerációs probléma, ha úgy tetszik.

  • Daniel BiG

    Le a kalappal előtted Csaba! Mindig megmosolygom a cikkeidet, és azért teszem, mert végre van valaki aki értelmesen leírja a dolgokat, nem pedig próbál minden hírből szánalmas háborút gerjeszteni, aztan nézi hogyan harcolnak az olvasók egymas ellen…
    Ez a helyzet – ha nevezhetem így – már csak rosszabb lesz, egészen a következö generáció megjelenéséig. Aztán pár hónap, és pár új játék után kezdődik minden előlről.
    Én csak abban reménykedem, hogy a criticalhit-et nagy ívben elkerülik az ilyen “kereszteslovagok” a többi nem számít 🙂
    Köszönöm, és szép napot kívánok minden kedves olvasónak.

  • Ghost89HUN

    Jó kis Cikk lett, és mennyire IGAZ! 😀 😉

  • crashpipi

    Ezért látogatom egyre kevesebbet a gamer magazinok oldalait és kommentelek egyre kevesebbet és ezért tartok PC-t, PS4-et és Xbox One-t is! 🙂

  • Dicséretes a pacifizmus, de anélkül, hogy az író rendesen körbejárná a témát és egy kicsit is lejjebb ásna a nyilvánvalónál, ez a cikk is ugyanolyan clickhunter anyag marad, mint amilyenekkel a “nagyok” egymásnak uszítják a játékosokat. Nem hiszem, hogy olyan nehéz lenne felismerni a platformháború mögötti ok-okozati összefüggéseket.

    • Nem a háborúval van baj. Végképp nem azzal, hogy a vélemények különböznek. Ha valaki csak PS4-en szeret játszani, tegye. Ha ennek hangot is akar adni? Tegye. A baj az, hogy ez az egész átment sárdobálásba, ami ellen senki sem tesz semmit. A nagy lapok is csak nézik, ahogy a játékosok ölik egymást a kommenteknél (mind idehaza, mind külföldön), nem lépnek közbe, nem parancsolnak megálljt. Nem próbálják meg terelni az olvasókat, csak megadják nekik, amire vágynak, teret nyújtanak arra, hogy egymást vég nélkül ócsárolhassák, és fikázzák.

      Nem akartunk elemző cikket írni a témáról. Pusztán rá akartunk világítani a problémára. És a jövőben is rá fogunk.

      A clickbait írásokkal nincs baj, míg azok nem próbálják meg uszítani az olvasókat. A párbeszéd itt a lényeg, amiből egyre kevesebb van, és ha van is, elvész a fikaáradatban, ami a ma játékaira, konzoljaira, és az egész iparra zúdul 24/7.

      • Ne érts félre, építő kritikának szántam. Ebből a cikkből rengeteg van; sokan, sokféleképpen leírták már, hogy a játékostársadalom szívesebben azonosítja magát azzal, amit utál.

        Ezeknek a cikkeknek akkor van értelme, ha olyat mondanak, amit még nem hallottunk, vagy kimondanak valamit, amit csak kevesen mernek. Nem tudom, hogy csak jóhiszemű naivitás-e a részedről, vagy egész egyszerűen nem gondoltál bele mélyebben a dologba, de meglehetősen egyértelmű, hogy a platformháború – és ebből eredeztethető széthúzás – kinek is jó valójában.

  • Májer Attila

    Nintendon, Super Mario! Ps1, ps2, megvolt sorban, de nem lelkesítettek fel. Nekem ott véget is ért a konzol-konzum majmoskodás!