0 hozzászólás

Félkegyelmű döntés a félgenerációs váltás?

szerző : dátum : 2016. június 23.
 

Oszd meg, mi majd uralkodunk helyetted :Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on TumblrEmail this to someone

A Sony már az E3 előtt bejelentette az új konzolját, a Microsoft pedig az E3-on rántotta le róla a leplet. De vajon új konzolokra van szüksége a játékosoknak?

Először a PS4-ről reppentek fel pletykák még márciusban. Az akkori infó szerint az új masinát kétszer gyorsabbra tervezték a mérnökök a jelenlegihez képest, és a játékokat akár 4K felbontásban is futtathatta volna. Elsődleges szerepe szerint a hardcore réteget célozta volna be, illetve azokat, akik szeretnének VR játékokkal játszani.

Nem kellett sokat várni, májusban a Microsoft oldalán is megszólaltak a madárkák, de ott már nem simán erő duplázásról beszéltek, hanem rögtön négyszeres sebességről, aminek köszönhetően nagyjából 40-50%-kal ígérkezett gyorsabbnak az Xbox One Scorpio, mint a PlayStation 4 Neo.

A Sony aztán röviddel az E3 előtt egy interjúban megerősítette, valóban készül az új, erősebb PS4, de ennél többet nem közöltek, azt külön kiemelték, hogy az előzetes várakozásokkal (és esetleg tervekkel?) ellenben a gép semmilyen szinten nem lesz jelen az E3-on. A Microsofttól vártuk kevésbé a nagy leleplezést a megjelenés – pletykált – távoli időpontja miatt, de pont ők ejtették meg “hivatalos” formában, hiszen a prezentációjuk végén egy videóban elárulták, 2017. év végén érkezik a Project Scorpio, vagyis az erősebb, 4K és VR kompatibilis Xbox One.

kep_horizon_zero_dawn_04

Sokan megrémültek az előzetes pletykákat olvasva, hogy ezzel gyakorlatilag azt kívánja elérni a két cég, a konzolgenerációk ne 6-8-10 évig, hanem csak 2-3 évig tartsanak. A telefonok esetében ugye évente érkeznek a csúcsmodellek, és amelyik telefon 3 éve az abszolút csúcskategóriát jelentette, az mára már messze van attól. Persze a két piac, illetve az eszközök között nagy különbség van, nem lehet, és nem is szabad őket összehasonlítani.

A PS4 Neo az előzetes pletykák szerint vagy idén ősszel, vagy jövő tavasszal érkezik meg, az Xbox One Scorpióra viszont egész biztosan várni kell a jövő év végéig. Tehát nem 2-3 éves váltásról van szó, hanem sokkal inkább 3-4 évesről. Azt is meg kell említeni, hogy bár számítási teljesítményben komoly előrelépés várható mindkét gép esetében, ám mégis csak félgenerációról van szó, lévén a játékok megjelennek majd a sima változatokra is.

Jogosan merülhet fel a kérdés, mi garantálja azt, hogy a fejlesztők nem hanyagolják el a sima gépeket? Egyrészt ugyanaz, mint a generációváltások esetében, vagyis hogy a nagy tömegek nem csapnak le azonnal az új gépekre, van némi átállási idő, ami a PS4 és az Xbox One esetében nagyjából 2 év volt. Ennyi idő után van annyi tulajdonosa már az új gépeknek, hogy egyszerűen nem éri meg a régire fejleszteni, vagy csak például a sportjátékok esetében.

ki_gears_of_war_4_7

Másrészt a Microsoft és a Sony ígérete szerint a Neo és a Scorpio megjelenése nem lesz igazi generációváltás, ezért a két gépre a fejlesztők nem is hozhatnak ki exkluzív címeket. Ha valamit meg szeretnének jelentetni akármelyik új, erősebb masinára, ahhoz készíteniük kell egy változatot a sima konzolokra is. A Sony esetében a felbontásnak és a részletességnek nem, de a framerate-nek, vagyis a játék sebességének mindkét gépen ugyanolyannak kell lennie, hogy senki se legyen előnyben, hiszen a két konzol ugyanazt a hálózatot használja. Így a játékosok egymás ellen fognak játszani.

Sajnos azt nem tudni, hogy meddig lesz kötelező mindkét gépre fejleszteni, de tippünk és reményeink szerint ez a megkötés legalább 2019. év végéig életben lesz.

A PS4 és az Xbox One sikere (igen, az Xbox One is sikeres a neten olvasható vélemények ellenére) azért lehet ekkora, mert sokat kellett várni a jelenlegi generációra. Az Xbox One ugye 8 évvel érkezett az Xbox 360 után, míg a PS4-re 6 évet és 8 hónapot kellett várni – mindkét esetben az európai megjelenést figyelembe véve. Ha a gyengébb jelenlegi generációs gépek legalább 2019 novemberéig kapnak játékokat, akkor elérik a 6 éves életciklust, ami szerintünk már nem mondható kevésnek.

Jellemezően a játékosok a generáció végéig vásárolnak az aktuális generáció gépeiből, úgyhogy a Sony részéről semmiképp sem félkegyelmű döntés kihozni egy erősebb gépet, amennyiben a sima PS4 tulajok is megkapják a játékokat. Ezzel igazából az új vásárlók járnak jól, akik eldönthetik, hogy hajlandóak-e többet fizetni az esetlegesen nagyobb felbontásért (ha van hozzá megjelenítőjük) és szebb grafikáért.

kep_no_mans_sky_elozetes_03

Az Xbox One Scorpio esetében más a helyzet, hiszen a Microsoft új félgenerációs gépe nagyjából 40-50%-kal lesz erősebb papíron, mint a PS4 Neo, ennek megfelelően jó eséllyel drágább is lesz annál. A Project Scorpio árazásáról jelenleg annyit tudni, hogy “prémium kategóriás” lesz. A pletyka szerint a PS4 Neo 399 euróba kerül majd, így tippre a Project Scorpio 499, vagy 599 euró lehet – vagy talán ennél is drágább, de az már jó eséllyel tényleg felérne egy öngyilkossággal.

Az ár sarkalatos pont, amit a PS3 esetében is láthattunk. A gép két változatban (20GB és 60GB) jelent meg Amerikában 2006 novemberében sorban 499 és 599 dolláros áron. Persze az üzlet lassan indult be, egy év múlva a Sony 399 dollárért dobta piacra a 40GB-os verziót, majd két év múlva, 3 évvel a konzol eredeti amerikai megjelenése után a 120GB-os verzió 299 dollárba került – tehát 3 év alatt dupla tárhellyel és fél áron volt kapható a masina.

Igaz, a tervek szerint a PS4 Neo és az Xbox One Scorpio két különböző piacot céloz meg, legalábbis első látásra mindenképp úgy tűnik, hogy nem egy folyóban eveznek. A PS4 Neo ereje egész biztosan kevés lesz a natív 4K felbontáshoz, viszont több mint elég lehet a betonstabil 1080@60-hoz – amit ugye nem fog minden játék támogatni, hiszen a framerate-nek egyeznie kell a sima PS4-es változat framerate-jével. Az Xbox One Scorpio viszont egyértelműen azoknak készül, akik 4K felbontáson akarnak játszani, és ehhez megfelelő megjelenítővel is rendelkeznek. Vélhetően 1080p-re elég drága mulatság lesz a gép amúgy is.

Összegezzük eme eszmefuttatást, hátha kapunk választ a címben feltett kérdésre.

A félgeneráció sikere nagyban függ a vásárlói igényektől. A jelenlegi generációt körüllengő “a konzolok marha gyengék” hangulat határozottan azt támasztja alá, hogy lehet piaca az erősebb megoldásoknak, de ugye nem mindegy, hogy milyen áron. Az Xbox 360 és a PS3 esete is bizonyítja, hogy az egyébként hatalmas rajongótáborral rendelkező PlayStation brandet is simán a földbe lehet állítani az elbaltázott árazással és a gyenge marketinggel, játékokkal. Ez alól pedig a kevésbé népszerű Xbox sem képez kivételt, mint ahogy a One megjelenése is mutatta.

Viszont a Microsoft most pont arra készül, hogy az Xbox One startja után még egyszer “húz egy PS3-at”, vagyis drágábban kívánja adni a gépét, ami minimum megkérdőjelezhető döntés annak tükrében, hogy ez már a Sonynak sem jött össze, és a PS4 esetében nem is próbálkoztak ilyesmivel.

Most első látásra úgy tűnik, hogy a PS4 Neo egy evolucionális lépés, ami valóban a játékosok kezébe helyezi a döntést. Nem lép előre túl nagyot, így az emberek talán nem érzik majd szükségszerűnek a váltást, viszont cserébe az új vásárlók már egy komolyabb masinára csaphatnak le, és akár a meglévők is válthatnak, és az új gépen már biztosan valamivel komolyabb VR játékok is elfuthatnak majd.

kep_quantum_break_09

Az Xbox One Scorpio viszont egyértelműen PC-s területre tévedt a 4K-val, és az árazás is olyan lesz vélhetően, amit nem fognak egyszerűen befogadni a konzol felhasználók. És ahogy a múlt is bizonyítja, ha egy gép többe kerül, mint az a bizonyos “sweet spot”, amit még szívesen kifizetnek az emberek, akkor bizony a siker el fog maradni. Persze a marketing képes lehet borítani minden papírformát, de igazi exkluzívok nélkül mindenképp nehezebb lesz rávenni az embereket, hogy az Xbox One Scorpiót válasszák.

Persze a következő 1 évben és 5 hónapban még sok minden változhat, hiszen nagyjából akkorra várható a Project Scorpio debütálása, akár ki is robbanhat a 4K láz, és egy jól pozicionált konzollal a Microsoft lépéselőnybe is kerülhet. Illetve ugye ott van a VR, amiről még mindig nem lehet megmondani, mennyire lesz képes megvetni a lábát a piacon. Elképzelhető (bár egyelőre nem tűnik valószínűnek), hogy jövő ilyenkor már mindenki VR játékokkal akar játszani, akkor pedig akár még jól is jöhet a Microsoftnak, hogy az Xbox One Scorpio erősebb.

De erre a kérdésre térjünk vissza jövő nyáron, amikor már talán okosabbak leszünk.