0 hozzászólás

Rockstar Games: a munkatársak is megszólaltak a 100 órás munkahetek kapcsán

szerző : dátum : október 18.
 

Tovább gyűrűzik a Rockstar Gamest övező túlóra téma. A fejlesztők is megszólaltak, akik nem tagadják, hogy többet is dolgoznak, mint a 40 óra.

Az egész sztori Dan Houser, a cég egyik alapítójának félresiklott nyilatkozatából pattant ki. Houser elmondta, hogy 100 órás munkahetekkel dolgoznak, majd utólag javította magát, hogy ez néhány emberre igaz csak, mint például ő maga. Ezek után megindultak a pletykák, hogy mennyire rosszak is lehetnek a körülmények a cégnél, minekután a Rockstar megengedte az alkalmazottainak, hogy színt valljanak a közösségi médiában. Ezekből szemezgettünk alant.

Vivianne Langdon a fejlesztéshez használt eszközöket programozza a Rockstarnál. Ő elmondta, hogy hogy sosem dolgozott többet 50 óránál egy héten, és hetente nagyjából 2-6 óra túlórája van. Kiemelte, hogy a kaliforniai törvények szerint zajlik a bérezése, így 8 óra alatt 1.5-szeres fizetést kap, míg 8 óra fölött már dupla órabér jár neki. Hozzátette, hogy eddigi nagyjából három és fél éves karrierje során talán egy-két alkalommal fordult elő, hogy megkérték, menjen be hétvégén is.

Wesley Mackinder Environment Artist a cégnél, vagyis a játékaik környezetét készíti ő.  Elárulta, hogy számára teljesen hitetlen crunch sztorikat osztanak meg az embereket azzal a konklúzióval, hogy a Rockstarnak változtatnia kellene. Elárulta, hogy volt ugyan a fejlesztés során néhány hónap, amikor bizonyos heteken akár 50 órát is dolgozott, de ez abszolút nem általános, és jobbára csak kereken 40 órás munkahetei vannak.

Tom Fautley azonban nem ennyire pozitív. Bár elmondása szerint senkit sem kényszerítenek arra, hogy 100 órát dolgozzon egy héten, de több barátjánál is látta, hogy közelebb kerülnek ehhez a számhoz, mint az egészséges lenne. A nagyobb mérföldkövek közeledtével meg szokták kérni, sőt, el is várják, hogy túlórában dolgozzon, legyen szó éjjeli munkavégzésről vagy hétvégéről. Öt éve van a Rockstarnál, és egyszer dolgozott 79 órát egy héten, ennél többet soha, és ez sem mostanában volt.

Egy átlagos crunch időszak nála azt jelenti, hogy az adott héten 45-50 órát dolgozik, de vannak munkatársai, akik ennél többet. Ettől függetlenül szereti a munkáját, szeret a Rockstarnál dolgozni, de úgy érzi, hogy lehetne jobb is a helyzet.

Agracuta idestova majdnem egy évtizede dolgozik a Rockstarnál, az átvezető mozik világában utazik. Ő elmondta, hogy az elmúlt időszakban nagyon sokat nőtt a cég, és nagyon sokat változott a munkához való hozzáállás is. Külön HR-es csapat foglalkozik a dolgozók igényeivel, illetve a munkakörülmények sosem voltak még ilyen jók.

Kiemelte, hogy a Red Dead Redemtion 2 munkálatai során két súlyosabb családi vészhelyezeten is átesett, és a cég nagyon támogató volt. Az édesapját rákkal diagnosztizálták, és a Rockstar szabadon hazaengedte olyan hosszú időre, amennyi csak szükség a dolgok elrendezéséhez. Olyan eset is előfordult, mikor a saját főnöke küldte haza, hogy ne dolgozzon annyit, hiszen a stúdión kívül is van világ és élet.

Phil Beveridge programozó, aki elmondta, hogy persze náluk is van túlóra, mint mindenki másnál, ez az ipar ezzel jár, ugyanakkor van olyan munkatársa, aki 15 év alatt egy percet sem túlórázott, és minden nap pontosan a munkaidő végeztél elhagyta a stúdiót, hogy minden idejét a családjával tudja tölteni. Elárulta, hogy sosem volt követelmény náluk a túlóra, nem érezte úgy, hogy kötelező lenne.

Hozzátette, hogy természetesen ő is túlórázik, általában egy héten 40-45 órát húz le, de ha jön egy komolyabb határidő, mérföldkő, akkor ez a szám akár 60 óra magasságába is felkúszhat.

Összességében tehát elmondható, hogy a Rockstar sem mentes a túlórázástól, de ez csöppet sem meglepő, a videojáték ipar már csak ilyen. Óriási anyagi kár érheti a kiadót, ha nem sikerül tartani az egyes határidőket, illetve ugye a játéknak is rosszul jöhet, ha nem akkor tud megjelenni, amikor a legnagyobb sikert arathatná. Ha pedig egy játék sikertelen, vagy nem hozza azt a szintet, amit a kiadó elvárt volna… nos, akkor jöhetnek az elbocsátások, megszorítások, amire senki sem vágyik.

Ugyanakkor azt is észre kell venni, hogy a konkrét munkakörülményekről senki sem beszélt, kizárólag a munkaidőre fókuszáltak, ami nem tűnik sokkal többnek, mint bármelyik másik AAA fejlesztőnél. Sőt, ha hinni lehet a pletykáknak, akkor például a sokak által nagyra becsült CD Projekt RED-nél majdhogynem rabszolga munka zajlik. Persze erős költői túlzással. De elég sok sztorit lehetett a múltban hallani annak kapcsán, hogy nagyon sokat kell dolgoznia annak, aki ott szeretne megélhetést.

Legyen akárhogy is, az igazságot kizárólag a dolgozók tudják, akik vagy az igazságot mondták el a Twitter üzenetekben, vagy sem, mi erről sosem fogunk megbizonyosodni. De talán hihető a sztori, hogy alapvetően nincs túlhajszoltság, de a határidők közeledtével nem árt, ha az ember némi extra energiát öl a munkájába. Amit remélhetőleg honorálnak valamilyen úton-módon.

A Red Dead Redemption 2 október 26-án érkezik meg PS4-re és Xbox One-ra egyaránt.

[FORRÁS: resetera.com]